Wanneer komt de turbo in?

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlbertS80
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
Locatie: Barneveld

Ik heb hier veel gelezen over de turbo. Over storingen, warm-rijden, laten afkoelen enz. enz. Dat snap ik allemaal. Ik heb een XC 70 met 2,5T motor. Wanneer gaat dat ding beginnen te draaien? Bij welk toerental? Draait 'ie altijd mee..? Wanneer houdt 'ie weer op met draaien?

Graag wat info.
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Zodra je de motor gestart hebt en er dus uitlaatgassen worden geproduceerd draait de turbo. Hij stopt pas weer nadat je de motor hebt afgezet. Uiteraard niet van het ene moment op het andere maar draait nog even voordat hij volledig stilstaat !

In welk toerengebied de turbo van de 2.5T het meeste effect geeft weet ik niet omdat ik de eigenschappen van die motor niet ken.
Maar er zijn ongetwijfeld anderen die dat wél weten

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Ik ga er even vanuit dat de 2.5T motor van de XC70 dezelfde is van een V70. Max. koppel van de 2.5T motor ligt op 1500 toeren volgens de specs.
Ik weet niet of de turbo dan precies op z'n hardst blaast, maar ik denk dat de turbo dan wel z'n maximale turbodruk al levert.

2.5T motor heeft een LPT (low pressure turbo). LPT's geven wat minder turbodruk dan een FPT/HPT, maar hebben daarvoor ook een kleiner schoepenrad. Dat heeft als voordeel dat het makkelijker op kan spinnen (minder uitlaatgassen nodig voor de aandrijving). Hierdoor levert de LPT eerder zijn vermogen dan een FPT.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Mijn ervaring is dat de turbo in de XC70 meteen mee gaat werken als je wegrijdt, dus al bij zeer lage toerentallen. Je krijgt meteen een prettige duw in de rug, net als vroeger toen je vader je een duwtje gaf bij je eerste fietsles...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
AlbertS80
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
Locatie: Barneveld

Dank jullie wel voor je antwoorden. Ze zijn heel verhelderend voor me. Ik dacht namelijk dat de turbo bij mijn rijstijl (ik rijd als een ouderwetsche dieselaar en ook nog met geartronic) amper aan het werk zou gaan. Soms haal ik 4500 toeren, maar meestal blijf ik onder de 3000.

Nu komt er nog een vraagje bij me op: wordt de turbo gesmeerd door de olie uit het carter? Of is er een eigen smering? Mijn auto heeft bijna 300.000 km op de klok.
Stel dat ik mijn rijstijl volledig zou veranderen en voortaan hoog in de toeren klim, ben ik dan snel aan een nieuwe turbo toe? Met andere woorden: slijt zo'n rijgedrag mijn turbo extra, in dit hoge kilometerstadium?

Dank vast voor jullie aandacht en eventuele antwoord.
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

De turbo wordt gewoon gesmeerd door de motorolie.

Ook al heb je een rustige rijstijl dan kán bij die kilometerstand de turbo natuurlijk wel eens problemen gaan geven.
Maar dat is gewoon moeilijk te voorspellen.

Zomaar wat feitjes over turbo's in het algemeen. Moderne turbo's kunnen tot wel 220.000 toeren per minuut aan ! Dat betekent dat de schoepen van het compressorwiel snelheden tot wel 1350 km/u kunnen halen.

'Acceleren' doen turbo's ook best wel snel: van zo'n 20.000 toeren/min naar zo'n 150.000 toeren/min in ca. 1 seconde !

Natuurlijk zijn dit echt uitersten die een turbo aankan en alleen voorkomen indien je constant het uiterste van je motor vergt. Maar het het mag duidelijk zijn dat een turbo veel te verduren heeft en ook aan een grotere slijtage onderhevig zal zijn dan de rest van de motor.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

AlbertS80 schreef:Dank jullie wel voor je antwoorden. Ze zijn heel verhelderend voor me. Ik dacht namelijk dat de turbo bij mijn rijstijl (ik rijd als een ouderwetsche dieselaar en ook nog met geartronic) amper aan het werk zou gaan. Soms haal ik 4500 toeren, maar meestal blijf ik onder de 3000.
Ik denk dat de 2.5T juist uitermate geschikt is voor jouw rijstijl. Van de benzine motoren is het de beste die bij je rijstijl past.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
AlbertS80
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
Locatie: Barneveld

degids schreef:
AlbertS80 schreef:Dank jullie wel voor je antwoorden. Ze zijn heel verhelderend voor me. Ik dacht namelijk dat de turbo bij mijn rijstijl (ik rijd als een ouderwetsche dieselaar en ook nog met geartronic) amper aan het werk zou gaan. Soms haal ik 4500 toeren, maar meestal blijf ik onder de 3000.
Ik denk dat de 2.5T juist uitermate geschikt is voor jouw rijstijl. Van de benzine motoren is het de beste die bij je rijstijl past.
Mooi. Nu ben ik weer gerustgesteld. De turbo blaast dus geweldige toerentallen als het zo uitkomt, maar met mijn rijstijl kan dat een kwaad. Geen garantie voor een lange levensduur natuurlijk, maar wel geruststellend. En nu komt er alwéér een vraag bij me op: als de turbo kapot gaat, kun je dan wel doorrijden?
(Ik ga binnenkort naar Zuid-Frankrijk)
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Als de turbo echt kapot is, dan is het motormanagement dermate ontregelt dat er niet meer mee te rijden valt. Als ik zo lees dat je er een diesel rijstijl op na houdt en dat je het warmrijden en het afkoelen in ogenschouw neemt, dan zou ik me absoluut geen zorgen maken over je turbo.

Ik weet niet of je met een caravan naar Zuid-Frankrijk gaat en of je een automaat hebt? Die combinatie zou ik me eerder op focussen. In het geval van automaat en caravan niet te laag in de toeren rijden. 1 versnellinkje lager forceren geeft meer toeren, maar ook betere koeling voor de motor.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
AlbertS80
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
Locatie: Barneveld

Dank je wel degids, je bent een echte gids. ;-)
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
Gebruikersavatar
AlbertS80
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 04.03.2006 - 21:54
Locatie: Barneveld

Inmiddels ben ik na september 2009 alweer 3x naar Zuid Frankrijk geweest. De turbo turboot nog steeds als altijd. En wat is dit inderdaad toch een fijne motor.
S80, 2.4/170, My 1999
XC70, 2.5T, My 2003
Even zonder Volvo, maar met RAV4
En nu weer met een V70 (1999), 2.4 / 144, My 2000
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”