(Dak)Raam rubbers korte levensduur?

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Nee, met de V60 nog geen lekkage gehad.
Met de vorige Volvo V50 echter wel waarvan één keer verstopping van een afvoerkanaal de oorzaak was. Terwijl het dakrubber gewoon goed was.
Ik woon met heel veel grote bomen om me heen. Dus wil ik het preventief regelen en ik wil deze auto ook lang in bezit houden.

Ik word van dit soort dingen idd een beetje principieel: Volvo heeft al jarenlang gezeik met dat dakrubber (internet staat er vol mee) en er wordt gewoon niks mee gedaan. Lees: de eerste poging van de dealer om te helpen brengt alleen maar verwarring zoals eerder gezegd.
Het gaat mij dan ook niet om de hoogte van de offerte (die nietszeggend is want geen vervanging van het dakrubber geoffreerd) maar dus om de opstelling van Volvo en de Volvo-dealer. Kom gewoon (op tijd....) met een redelijk voorstel dat recht doet op wat Volvo zelf zegt, ik hoef echt niet het onderste uit de kan te halen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Nog geen reactie van de dealer mogen ontvangen.
Ik heb nogmaals om een reactie gevraagd.

Als er nu geen reactie komt ga ik bellen en komt de betreffende dealer hier met naam te staan.

Overigens heb ik gisteren vóór de hoosbuien toch echt even een vuilniszak over het panoramadak gelegd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Er was eerder de vraag gesteld of dit louter voor panoramadaken geldt, of ook voor een normaal open dak. En zo ja, kan ik zelf zien of controleren of de afvoer bij/achter het open dak nog vrij c.q. schoon is?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4734
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dit betreft de pano daken
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

S90 Inscription schreef: 24.06.2023 - 01:44 Er was eerder de vraag gesteld of dit louter voor panoramadaken geldt, of ook voor een normaal open dak. En zo ja, kan ik zelf zien of controleren of de afvoer bij/achter het open dak nog vrij c.q. schoon is?
Er zijn wel wat video's op youtube die in het algemeen gaan over de afvoeren. De pano daken in verschillende auto's, kunnen weliswaar wat verschillen, maar in algemeen lijkt de opzet hetzelfde. Wat je ziet is dat er zowel achter als voor afvoeren zitten. Aan de voorzijde zijn ze goed te zien in de hoeken als je de windafwijzer omlaag drukt. Achter zitten ze meer verscholen omdat de rubbers het zicht belemmeren, er is een video waarin iemand met een mini camera onder het rubber gaat. Helaas kan ik die video zo snel niet terugvinden.

Ook kan de opzet verschillen, bij sommige auto's gaat het slangetje in 1 stuk door naar de afvoer en kan je er met wat flexibels doorheen prikken, bij andere auto's zitten er verbindingsstukken in en hoeken waardoor je niet zomaar met iets er doorheen kan.

Wat je ook doet doe het met beleid, als je te hard rommelt of er perslucht met kracht opzet kan zo'n verbinding los gaan en dan heb je echt een groot probleem. Test eerst even of de afvoer evt. verstopt zit door wat water erin te gieten. komt er aan de onderzijde van de auto water uit dan zit het nog goed....
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Dank je RdR voor jouw uitgebreide antwoord, ik zal eens het eens bekijken.

Wat mij, tijdens het autowassen, wel op viel is dat het rubber rondom het open dak, aan de ene zijde gelijk met het dak loopt, terwijl deze aan de andere zijde ietwat er bovenuit komt. Je blijft er met je nagel achter steken zeg maar. Is dit normaal, of moet ik dit, binnen de garantie termijn, melden?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja die dakrubbers, ik hoef eigenlijk geen dakraam, maar die zat er in. Vorig jaar augustus bij dealer dakraamrubber vernieuwd en nu al aantasting rubber. Hoe kan dat toch..
Zie begin aantasting rubber op foto in de hoek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 965
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Als dit rubber er nog geen jaar in zit en er dan al zo uit ziet zou ik er mee terug gaan.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zowel met de xc als de v 90 er in 5 jaar gelukkig geen probleem mee gehad maar deel de mening dat dit niet xo snel mag scheuren.

Wat ik me afvraag is welke garantie termijn geldt er voor iets wat in de garantie termijn wordt vervangen.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zie hier je antwoord daarop, de garantie betreft natuurlijk geen onderdelen die als vervangingsonderdelen kunnen worden bestempeld: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
raspaardje schreef: 21.06.2023 - 17:11 Nog geen reactie van de dealer mogen ontvangen.
Ik heb nogmaals om een reactie gevraagd.

Als er nu geen reactie komt ga ik bellen en komt de betreffende dealer hier met naam te staan.

Overigens heb ik gisteren vóór de hoosbuien toch echt even een vuilniszak over het panoramadak gelegd.


Intussen heb ik de dealer Niham Westland gebeld en daar was de vestigingsmanager telefonisch niet beschikbaar.
Er is door de receptioniste bij hem een bericht achtergelaten met het verzoek mij terug te bellen.
Ik ben benieuwd of deze beste man nu wel in actie komt na mijn e-mails niet beantwoord te hebben.

Als je dan ook nog eens met "Ja, doei" vanuit de receptioniste het gesprek eindigt dan wordt mijn beeld van service bij deze dealer wel bevestigd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Voorlopig nog geen enkel bericht vanuit Volvo Niham Westland....
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

raspaardje schreef: 03.07.2023 - 15:48 Voorlopig nog geen enkel bericht vanuit Volvo Niham Westland....
tja beetje niet al te klantvriendelijk....wat jammer...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je bedoelt gewoon slecht?
Zo denk ik er nl. over.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Voor zover ik het begrepen heb in een gesprekje met een jurist het volgende:

als het op garantie aankomt schermt men altijd met "onderhoud bij de dealer later doen", echter je bent niet verplicht onderhoud bij de dealer te laten doen ook niet met een fabrieksnieuwe Volvo. Wel verplicht om je reguliere onderhoud te laten uitvoeren bij een erkende garage. Dat is EU geregeld. Ik ben even kwijt maar er is een EU arrest over uit 2018.
Een product dat significant korter meegaat dan de de redelijke levensduur (wordt dus discussiepuntje) zou gewoon in de garantie/coulance regeling moeten vallen.

Maar ja zie dat maar af te dwingen als consument. Ik hoop deze week dat arrest nog even te posten waar dat staat dat arrest, moet ik nogmaals even vragen...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je sloeg de spijker op zijn kop, Bover....

Gisteren wederom gebeld met Volvo dealer Westland, de verstigingsmanager was niet beschikbaar maar gisteravond heb ik dan toch een nieuw voorstel via de mail ontvangen.

"Dank voor uw geduld" was de enige reactie op het uitblijven van enige reactie. Imo een zeer summiere reactie op bijna 1,5 maand radiostilte.
En verder werd er in slecht Nederlands geschreven dat er geen sprake meer is van garantie (klopt...) maar dat er wel de mogelijkheid bestaat om bij Volvo goodwill aan te vragen voor bepaalde reparaties.
Alleen is daarvoor wel een voorwaarde de auto volgens dealers specificaties wordt onderhouden. Met de vaststelling dat dat laatste niet gebeurd en daarmee ook de mogelijkheid vervalt om goodwill aan te vragen bij Volvo.

Uiteraard ben ik het niet eens met die voorwaarde, dit issue heeft niets te maken maken met wel of geen onderhoud, wel of niet bij de Volvo-dealer.
Ik ga contact opnemen met Volvo Nederland.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
bord4kop
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 22.05.2010 - 18:59
Locatie: Groenlo

Het lezen van deze berichten baart me wel zorgen.

Ik heb direct gekeken naar de staat van de pano-dak rubbers van mijn V90.

Ze waren wel wat droog, maar niet heel erg. Toch maar even ingesmeerd met Kryptonite (*)

* Zo heet het spul niet echt, iets van Kryton dacht ik. <_< Paar druppeltjes is genoeg; met de vinger uitsmeren.
Dit is een goedje dat speciaal voor autorubbers is. Ik zou persoonlijk niet gaan klooien met silicone of WD40, maar even een flesje halen. Je moet misschien wel even een paar autodealer -merken- afgaan, want de prijs varieert van >€50 tot €13. Deze kwam toevallig van VW.

https://ibb.co/VmMvXYP
V70 2.4T (147Kw) 2001, 150dKm 14-LPP-3
V60 Hybrid (11-2013) 5-SPH-90
V90 T5 Inscription
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dat insmeren kan geen kwaad. De prijs van tegen de 50- wel. Ik ga eens kijken of ik ergens een betaalbaar flesje kan vinden
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”